۴ کارکرد مهم هوش مصنوعی در حوزه کسب‌وکار و کارآفرینی

هوش مصنوعی لزوماً یک پدیده منفی برای دنیای انسانی نیست؛ زمینه‌های متعددی را می‌توان نام برد که در آنها استفاده از هوش مصنوعی منجر به بهبود عملکرد و کاهش استرس انسان‌ها در محیط کار می‌شود.

در قرن بیست و یکم، موضوع هوش مصنوعی همواره جزو موضوعات جذاب برای همه است. بااین‌وجود برخی برداشت‌های نادرست از کارکردها و قابلیت‌های هوش مصنوعی کماکان به قوت خود باقی است.

بعضاً این برداشت‌های نادرست کار را به جایی رسانده‌اند که حتی برخی از مردم هوش مصنوعی را یک پدیده بدیمن تلقی می‌کنند. اغلب این سوءبرداشت‌ها ریشه در تصاویر نادرستی دارند که رسانه‌ها و صنعت سینمای جهان –به‌ویژه هالیوود- از هوش مصنوعی در ذهن مخاطبان خود ترسیم کرده‌اند؛ تصاویر ناامیدکننده‌ای که نشان می‌دهند هوش مصنوعی بالاخره همه ما را از کار بیکار خواهد کرد، جای خانواده و دوستانمان را خواهد گرفت و درنهایت نسل انسان را به‌کلی نابود خواهد ساخت. این تصورات واهی و مبتنی بر احساسات بدبینانه فاصله زیادی با واقعیت دارند.

هوش مصنوعی لزوماً یک پدیده منفی برای دنیای انسانی نیست؛ زمینه‌های متعددی را می‌توان نام برد که در آنها استفاده از هوش مصنوعی منجر به بهبود عملکرد و کاهش استرس انسان‌ها در محیط کار می‌شود. در حوزه کسب‌وکار و کارآفرینی نیز می‌توان روی هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای تسهیل امور حساب کرد.

۱- هوش مصنوعی و مدیریت منابع انسانی

بخش منابع انسانی در هر شرکتی وظایفی از قبیل جذب و استخدام نیرو، آموزش و توسعه، تعیین حقوق و مزایا، مسائل رفاهی کارکنان و … را برعهده دارد

در این میان جذب و استخدام کارکنان مستعد برای شرکت بعضاً فرآیندی بسیار چالش‌برانگیز و استرس‌زا است که می‌توان به کمک هوش مصنوعی، این فرآیند را به‌گونه‌ای ساده‌تر و مطلوب‌تر به انجام رساند. وقتی گاه چندین هزار متقاضی برای تنها یک فرصت شغلی ثبت‌نام می‌کنند، بررسی چندین هزار رزومه و شناسایی توانایی‌های بالقوه متقاضیان کاری بسیار دشوار برای کارکنان بخش منابع انسانی خواهد بود.

بهره‌گیری از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند بار سنگینی را از دوش این کارکنان بردارد. اگر یک سامانه هوشمند طراحی شود که بتواند تقاضاهای شغلی و رزومه‌های مربوطه را بر اساس معیارهای مدنظر شرکت طبقه‌بندی و غربال کند، آنگاه کارکنان بخش منابع انسانی قادر خواهند بود امورات باقیمانده را با فراغ بال و در زمان کمتری به انجام برسانند.

۲- هوش مصنوعی و مدیریت زمان

زمان‌بندی و استفاده مناسب از زمان جزو مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت‌ها به حساب می‌آید. بر اساس نتایج یک تحقیق، زمان‌بندی در ۴۲ درصد موارد می‌تواند تفاوت بین شکست و موفقیت را در استارت‌آپ‌ها رقم بزند. از این رو اصلاً عجیب نیست که امروزه بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا به بهترین نحو ممکن از هوش مصنوعی در مدیریت زمان بهره بگیرند و با تکیه بر اطلاعات پردازش‌شده از زمان حال و گذشته، شانس بیشتری برای پیش‌بینی دقیق‌تر روندهای آتی داشته باشند.

هدف از به‌کارگیری هوش مصنوعی در زمان‌بندی این است که شرکت‌ها بتوانند پیش‌بینی دقیق‌تری از آینده داشته باشند، از منابع دردسترس خود به بهترین نحو استفاده کنند و اتلاف زمان و منابع را به حداقل برسانند. بهره‌گیری حداکثری از مزایای هوش مصنوعی در زمینه مدیریت زمان می‌تواند نقش به‌غایت مؤثری را در سرنوشت آینده یک استارت‌آپ ایفا کند.

۳- هوش مصنوعی و خدمات مشتریان

اعتبار هر شرکت تا حد زیادی وابسته به کمیت و کیفیت خدماتی است که به مشتریان خود ارائه می‌دهد، و همین نکته کافی است تا به نقش حیاتی خدمات مشتریان در موفقیت یک کسب‌وکار پی ببریم. درعین‌حال باید توجه داشت که پاسخگویی به حجم زیادی از تماس‌های تلفنی، شکایات و درخواست‌هایی که روزانه به‌سوی بخش امور مشتریان شرکت‌ها سرازیر می‌شود، کاری بسیار خسته‌کننده و زمان‌بر است.

امروزه اما دیگر شرکت‌ها برای ارائه خدمات مناسب به مشتریانشان از شیوه‌های سنتی پیروی نمی‌کنند؛ بهبود کارآیی ناشی از به‌کارگیری سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند از سنگینی وظایف کارکنان بخش خدمات مشتریان بکاهد و فشارهای روانی آنها را تخفیف دهد. به‌کارگیری ربات‌های سخنگو یک نمونه آشنا از بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد در بخش خدمات مشتریان است. شما می‌توانید به کمک یک ربات سخنگو به‌راحتی مشتریان خود را مدیریت کنید، چرا که پیشرفت فناوری امکان مکالمه همزمان با تعداد زیادی از مشتریان را فراهم نموده است.

مشتریان عموماً اهمیت ویژه‌ای برای پاسخگویی سریع به درخواست‌ها و سؤالاتشان از بخش خدمات مشتریان یک شرکت قائلند و به همین دلیل تأثیرات مثبت استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بخش خدمات مشتریان می‌تواند درنهایت وجهه و اعتبار شرکت را بهبود بخشد.

۴- هوش مصنوعی و مدیریت پرتفوی (سبد سرمایه‌گذاری)

مدیریت پرتفوی یکی دیگر از حوزه‌های کاربرد هوش مصنوعی در کسب‌وکار است که به‌ویژه در استارت‌آپ‌ها از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. اگر استارت‌آپ شما درزمینهٔ مدیریت سرمایه نیز دستی بر آتش دارد می‌توانید روی ربات‌های مشاور هم برای دریافت مشاوره‌های مالی مؤثر حساب کنید. این ربات‌ها اغلب قادرند با دریافت حجم کمی داده، شما را در مدیریت پرتفوی شرکتتان یاری کنند و هزینه استفاده از آنها بسیار کمتر از حق مشاوره‌ای است که مشاوران مالی از شما طلب می‌کنند.

ربات‌های مشاور با استفاده از الگوریتم‌های ویژه‌ای فعالیت می‌کنند که برای ایجاد یک پرتفوی مالی مطابق با اهداف تعیین‌شده از سوی سرمایه‌گذار، طراحی شده‌اند. در طراحی الگوریتم‌های این ربات‌ها همچنین به درجه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار نیز توجه شده است. راب برگر، ستون‌نویس مجله فوربس، در این مورد می‌گوید: «ربات‌های مشاور، سرمایه‌گذاری را به کاری ساده تبدیل کرده‌اند».

فارغ از حوزه‌ای که هوش مصنوعی در آن به کار گرفته می‌شود، باید توجه داشت که هدف هوش مصنوعی درواقع «تسهیل امور» است و نه چیز دیگر.



دیدگاهها بسته شده است.